De lekkerste ouzo van Lesbos

  • P

    Hallo,

    Plomari en Mitilini is allebei aan de scherpe kant. De 100% gedisteerde barbayannis 46%( ook Lesbos )is veel zachter en smaakvoller. Bij de Griekse Lidl hebben ze Korifeos, deze smaakt heel zacht en is smaakvol maar gezien de prijs kan dat dus niet, dus goedkope ( lekkere) nep. Nafplio ouzo van Koronis is ook smaakvol, ze hebben een normale en een 100% gedistileerde beide van hoge kwaliteit. En dan mijn favoriet: ouzo Xenia uit Kalamata van Callicounis… Hij is zacht, zoetig kruidig en licht liqorice ietsje meer likeurachtig, andere anijssoorten zijn gebruikt. Zoals je leest heb ik er veel ( en nog meer ) geproeft, maar ΚΑΛΑΜΑΤΑ ούζο van n.g. Callicounis is the best….

    Ik heb zelf in een restaurantje ruzie gecreëerd tussen 2 obers. De ene kwam van Lesbos en de andere van Kalamata. Ik vroeg aan die van Lesbos om Kalamata ouzo omdat ik het lekkerst vond, waarop de discussie begon….waarop die andere uit Kalamata mij gelijk gaf…. Met als gevolg 2 schreeuwende obers ( niet tegen mij hoor) aan de tafel… Tja, sommige zaken zitten heel diep!

    Wist je dat er daar nog ± 1500 plaatselijke stokerijen zijn?

    Vaak vraag ik naar eigengestookt, en soms mag je mee om te kijken en te proeven van allerhande stookseltjes en likeurtjes….. gratis…. Omdat ze trots zijn!

    Jammer genoeg kan ik de Xenia nergens kopen behalve op de Griekse luchthavens voor € 13 p/liter…

    Post was bewerkt op 19-07-2017 14:36 door P

  • P

    P

    Hallo,

    Plomari en Mitilini is allebei aan de scherpe kant. De 100% gedisteerde barbayannis 46% en Dimino 40% ( ook Lesbos )is veel zachter en smaakvoller. Bij de Griekse Lidl hebben ze Korifeos, deze smaakt heel zacht en is smaakvol maar gezien de prijs kan dat dus niet, dus goedkope ( lekkere) nep. Nafplio ouzo van Koronis is ook smaakvol, ze hebben een normale en een 100% gedistileerde beide van hoge kwaliteit. En dan mijn favoriet: ouzo Xenia uit Kalamata van Callicounis… Hij is zacht, zoetig kruidig en licht liqorice ietsje meer likeurachtig, andere anijssoorten zijn gebruikt. Zoals je leest heb ik er veel ( en nog meer ) geproeft, maar ΚΑΛΑΜΑΤΑ ούζο van n.g. Callicounis is the best….

    Ik heb zelf in een restaurantje ruzie gecreëerd tussen 2 obers. De ene kwam van Lesbos en de andere van Kalamata. Ik vroeg aan die van Lesbos om Kalamata ouzo omdat ik het lekkerst vond, waarop de discussie begon….waarop die andere uit Kalamata mij gelijk gaf…. Met als gevolg 2 schreeuwende obers ( niet tegen mij hoor) aan de tafel… Tja, sommige zaken zitten heel diep!

    Wist je dat er daar nog ± 1500 plaatselijke stokerijen zijn?

    Vaak vraag ik naar eigengestookt, en soms mag je mee om te kijken en te proeven van allerhande stookseltjes en likeurtjes….. gratis…. Omdat ze trots zijn!

    Jammer genoeg kan ik de Xenia nergens kopen behalve op de Griekse luchthavens voor € 13 p/liter…