Lesvos/Petra in april

  • greece67

    Wij willen volgend jaar eens met pasen naar Griekenland. Rond 20 april zijn de charters nog beperkt, bij Tui helemaal nog niet zij vliegen pas vanaf eind april. Naast Kreta, Kos, Rhodos worden Samos en Lesvos wel aangeboden in deze tijd. Petra is wel een van onze favoriete stekjes maar hebben we tot nu in juni en september bezocht. Vraag is hoe is het in april op Lesvos? Zijn de winkeltjes en restaurantjes wel open ( er zal natuurlijk wel wat open zijn de Grieken willen natuurlijk ook eten), hoe is het weer? Waarom zouden wij het Grieks pasen nou juist daar moeten meemaken? Op dit forum zitten de echte kenners. Alvast bedankt voor jullie hulp.

    Groetjes Anoushka

  • Mariët

    even een andere vraag, waar heb jij rechtstreekse charters al gezien vanaf half april?

    IK heb ze nog niet kunnen ontdekken.

    Corendon begint half mei pas te vliegen en bij Transavia is het nog niet bekend.

    Ben heel benieuwd.

    groetjes

    Mariët

  • greece67

    Sorry ging niet om alleen een vliegticket maar om pakketreizen. Sunweb biedt pakketreizen (lesvos) aan vanaf 13/4/2014.

  • Mariët

    greece67 Schreef:

    ——————————————————-

    > Sorry ging niet om alleen een vliegticket maar om

    > pakketreizen. Sunweb biedt pakketreizen (lesvos)

    > aan vanaf 13/4/2014.

    ow maar als er pakketreizen zijn vanaf die datum zijn er uiteraard ook charters, hoogstwaarschijnlijk met een tussenlanding maar who cares???

    Ik ga snel even kijken.

  • Mariët

    heb al gekeken maar dit geldt nog niet voor de tickets, daar kom je niet ver en Lesvos staat daar al helemaal nog niet bij.

    Zal dus nog even geduld moeten hebben.

    Transavia schreef het mij al, zodra de touroperators hun programma definitief hebben dan worden ook de charters bekend en vanaf wanneer maar ik heb dus goede hoop als ze al vakantie aanbieden vanaf half april.

    Als ik echter op de site kijk zie ik wel al de eerste aanbiedingen staan maar die zijn allemaal vanaf, ik dacht, 13 mei.

  • Mariët

    greece67 Schreef:

    ——————————————————-

    > Sorry ging niet om alleen een vliegticket maar om

    > pakketreizen. Sunweb biedt pakketreizen (lesvos)

    > aan vanaf 13/4/2014.

    Net even mailtje gestuurd naar Sunweb. Hun vakanties op Lesbos beginnen inderdaad al op 11 april. Ik heb nu terug gemaild met de vraag of dit ook geldt voor de one-way-tickets.

    Ben heel benieuwd.

    Nu heb je alleen nog geen antwoord op je vraag hoe het weer is enz. Ik kan het je (nog) niet vertellen maar ik denk dat het heel wisselend kan zijn. Net zoals het nu een prachtige nazomer is (en tussendoor ook even flink koud is geweest) kan hetzelfde gelden voor april denk ik. De natuur zal wel overweldigend prachtig zijn neem ik aan.

  • greece67

    Ja ik kreeg van Ross Holidays ook terug dat ze nog in onderhandeling zijn met Transavia over de start van het seizoen. Toch raar want de brochures liggen toch al klaar??!! Wij zijn eerder eens eind mei in Petra geweest en toen was de natuur ook echt prachtig, heel anders dan dit jaar in september.

  • Mariët

    Ross begint meestal iets later dan Sunweb weet ik uit het verleden.

    Maar als Sunweb aanbiedt vanaf 11 april dan moeten er uiteraard vluchten zijn dus daar kan je rustig vanuit gaan.

    Mei is inderdaad mooi, er gaat niets boven het voorjaar vind ik persoonlijk.

  • greece67

    Dat komt natuurlijk ook omdat Sunweb zijn eigen vliegtuigen leased bij Transavia.

  • Astrid E

    Het weer is nog altijd niet te voorspellen, ook niet hier op Lesvos. In april kan het nog steeds wisselvallig zijn, maar de natuur is in april/begin mei op zijn mooist. Het eiland is dan ontzettend groen en je vindt overal voorjaarsbloemen.

    Pasen is altijd een hele “happening”. Ik weet het zelf alleen van Lesvos, maar ik denk dat het overal in Griekenland wel hetzelfde gevierd wordt. Het is 1 van de belangrijkste dagen in Griekenland. Op vrijdagmorgen wordt de tombe versierd met bloemen. 's Avonds is er eerst een kerkdienst en daarna wordt de tombe door het dorp gedragen in een processie. Aan het eind van de processie wordt de tombe omhoog gehouden en loopt iedereen er onderdoor voor geluk, gezondheid en voorspoed. Op zaterdagavond is er weer een kerkdienst en om 12 uur wordt het feest ingeluid met vuurwerk (Christos anesti = Jezus is herrezen). Na het vuurwerk gaat iedereen met zijn “lichtje” naar huis om het heilige vuur in de kandili te branden en wordt er paassoep gegeten. Zondag is het familiedag en de meeste families hebben lam aan het spit.