Lesvos/Petra in april

  • Mariët

    Astrid er is dus niet zoiets als in augustus ‘de goede week’ met de hele week al de kerkdiensten, dit begint dus echt op de vrijdag voor Pasen?

    De kandili is een soort olielamp ? (ik google er wat op en krijg zoveel verschillende afbeeldingen) het is waarschijnlijk de bedoeling dat je deze lamp brandend houdt tot de volgende Pasen?

    Klinkt zeer indrukwekkend, kan er nu al naar uitkijken.

    Een tweede Paasdag zoals in Nederland is er niet?

  • InVo

    Volgend Pasen? Zal toch niet? Dat is wel erg lang!

    Misschien tot en met Tweede Paasdag.

    Tweede Paasdag is de naamdag van Γιωργος (m/v).

    .

  • Mariët

    Ik weet het niet, zou me eigenlijk niets verwonderen.

    Astrid antwoord nog wel.

    Tweede Paasdag kennen ze bij mijn weten niet in Griekenland, net zoals tweede kerstdag.

    Kan het verkeerd hebben hoor.

  • Astrid E

    Het begint in principe 40 dagen voor Pasen met “Schone maandag”. Dit is de dag dat de Grieken vliegeren en uiteten gaan. De meeste Grieken gaan na deze dag vasten tot aan Pasen, anderen doen dit alleen de laatste week voor Pasen. De laatste week voor Pasen is “De grote week” en dan zijn er elke avond kerkdiensten.

    Er is inderdaad maar 1 Paasdag. (Dit geldt ook voor Kerstmis, ook alleen onze eerste kerstdag.)

    De kandili is inderdaad een soort olielampje, die de Grieken constant laten branden. In een soort glas doen de Grieken een beetje water en flink wat olijfolie. Hierop drijft een soort kurk met een lontje. Dit glaasje zetten ze vaak in een houder met een afbeelding van Maria erop.

  • Mariët

    Bedankt voor je uitgebreide uitleg Astrid. (tu)

    Leuk om dit allemaal te weten.

    Die kandili + houders zijn vast wel te koop in Petra/Molyvos hè want je begrijpt dat willen we natuurlijk dan ook wel want dat hoort er bij.

    Schone maandag gaan we niet halen, is begin april nog een kleinkind jarig en dat willen we niet missen.

    De grote week zal dan wel grotendeels lukken hoop ik.

    Kan er nu al naar uitkijken…………..kan je nagaan moet nog Kerst worden.

    dag meis bedankt voor je info.