Vluchtelingen Syrië overspoelen Lesbos

  • Sunanda

    Lesbos kan de stroom vluchtelingen uit Syrië via Turkije niet meer aan….

    Syrische vluchtelingen worden op Lesbos vastgehouden in mensonterende omstandigheden….

    En griekenland stond al nooit bekend om een menswaardig asielbeleid….

    Dagelijks overspoelen vele vluchtelingen uit Syrië, Lesbos dat ze bereiken vanuit Turkije over de Egeische zee via gammele roeibootjes…

    De havenpolitie van lesbos pakt hen op en sluit ze op, doch ook heel wat vluchtelingen kunnen door de mazen van het net en zwerven rond op Lesbos, slapen op straat en proberen te overleven. De meeste slagen er niet in om het eiland te verlaten daar ze niet in het bezit zijn van hun paspoort.

    Een uitzichtloze situatie….

  • Ouzofan

    Wat is je bron?

  • Wim M

    Helaas Ouzofan! Leuker kan ik het niet maken.

    Wil volgend jaar juni met m`n familie naar Lesbos. Zat ff te googelen en vond dit.

    Groetjes,

    Wim

    http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/EP_130428_JO1?video=1.1615581

  • Mariët

    het is heftig hè !

    In- en intriest.

  • Costas

    Een vraag!

    Hoe kom je aan deze info?

    Dat er vluchtelingen zijn die deze oversteek wagen is al jaren bekend, maar er zou dus nu een tsunami van vluchtelingen zijn? lijkt me sterk.

    Misschien dat Astrid hier iets meer over weet?

    Het veranderd niets voor mij, over een dikke maand ben ik daar.

    Taleme Costas

  • Mariët

    is wel wat Costas zegt, dit is al heel lang aan de gang uiteraard maar blijft vreselijk.

    Waarom zou het iets moeten veranderen aan iemands vakantieplannen, dat staat ook nergens.

    Helaas kunnen we het leed in de wereld met zijn allen niet verminderen door niet op vakantie te gaan.

  • Sunanda

    Zie www.deredactie.be

    Even googelen op Syrië vluchtelingen en Lesbos….

    Een intrieste realiteit…

  • Astrid E

    Zoals Costas al zegt, dit probleem speelt al jaren. Ik moet er echter bij zeggen dat het veel minder is dan vroeger. In het noorden van het eiland merk je er helemaal niets van; je ziet in Petra zelden een vluchteling meer. In het oosten van eiland en in Mitilini zie je ze af en toe, maar ze vallen niemand lastig. Laatst was ik in het ziekenhuis van Mitilini en de havenpolitie had een groep opgevangen en naar het ziekenhuis gebracht om ze te checken c.q. te behandelen: er wordt dus wel degelijk hulp geboden! Ze brengen ze naar kampen en vervoeren ze daarna naar Athene.

  • Sunanda

    Inderdaad ze worden opgeborgen indien ze opgepakt worde in “kampen”….

    Enig idee hoe die kampen eruitzien?

    Zie www.deredactie.be

    Nog niet zo lang geleden werden ook ooit een bepaalde soort mensen in “kampen” opgeborgen….

  • Costas

    Beste Sunanda,

    Ik vind het lovenswaardig dat je zo op komt voor deze vluchtelingen.

    Natuurlijk is het diep triest dat zoiets gebeurd.

    Maar om nu die vergelijking te gaan maken over “kampen” ten koste van de Griekse mensen vind ik niet eerlijk.

    De grote boosdoeners zijn diegene die aan deze mensen verdienen en hun daarna als ratten laten verdrinken in bootjes die bedoelt zijn om te spelevaren.

    Sterkte, Costas