verspreide opklaringen

  • peter van ardenne

    Roman lezen die zich voor een groot deel afspeelt in het Molyvos, Eftalou en Petra van de jaren '80? Waarin veel te veel ouzo wordt gedronken en waarin hoofdpersoon Rudolf de bewoners tart en uiteindelijk ontspoort. Lees dan het boek Verspreide Opklaringen dat ik vorig jaar publiceerde.

  • InVo

    autobiografische roman?

  • peter van ardenne

    Nee, autobiografisch is teveel gezegd. Wel mijn bezoek aan Lesbos en ontmoetingen/belevenissen gebruikt als uitgangspunt. En laat ik het zo zeggen: niets laat zich beter verzinnen dan de werkelijkheid

  • Costas

    Hallo Peter,

    Ik heb het boek gelezen.

    Helaas moet ik je vertellen dat, “Donkere Alcohol Wolken” een meer passende titel was geweest.

    Is het mogelijk dat een mens zoveel alcohol inneemt zonder een hekel aan zichzelf te krijgen?

    Ik heb het verhaal achter de nevel van ouzo en jenever nog net kunnen ontdekken, zij het met moeite.

    Dit kan voor sommige lezers een blokkade vormen.

    Succes!!

    Costas

  • peter van ardenne

    Beste Costas,

    Heel laat - omdat ik de afgelopen tijd met heel andere dingen bezig ben geweest - een reactie op jouw bericht. In de eerste plaats bedankt voor jouw reactie. Mijn boek roept bij verschillende mensen heel verschillende reacties op. Tot mijn verbazing hebben niet-drinkers er de minste moeite mee. Ik heb een boek willen schrijven waarmee duidelijk wordt dat kunnen meer is dan een kwestie van willen ('willen moet je ook maar kunnen' , zei een psychiater volgens Connie Palmen). Dat is het verhaal. Het boek is niet plotdriven; dat leek me in dit geval niet de essentie. De grenzeloze verveling van elke dag drinken wel. Misschien dat ik daarin wel ben geslaagd.

    Ik ben in elk geval blij dat je mijn boek hebt uitgelezen en bedank je voor het ‘succes’ toewensen.

    Groet, Peter