vervoer op Lesbos

  • Maria

    Wij willen deze zomer met de kinderen, 4 en 6 jaar weer eens naar Lesbos, maar we hebben een probleem, vervoer ter plaatse…

    Mijn vriend en ik hebben beiden geen rijbewijs, dus auto huren is er niet bij, helaas.

    Vroeger tufte we altijd rond op scooters of een brommertje, maar nu we kinderen hebben wordt dat wat moeilijker.

    Maar omdat we toch graag veel van het eiland willen zien ( we zullen waarschijnlijk in Petra een appart. huren) zou ik van jullie graag willen horen hoe we ons daar dan het beste kunnen verplaatsen, heb nl geen idee hoe het openbaar vervoer bijvb geregeld is.

    WIe o wie?

    groet Maria.

  • Mariët

    Scootertjes kan natuurlijk altijd nog wel met beiden een kind achterop.

    Wel zorgen voor een brommercertificaat.

  • Maria

    Hoi Mariet,

    Maar daar zijn de kids nog te klein voor toch, achterop een scooter?

    Hier zitten ze in fietsstoeltjes, maar die heb ik daar niet vaak gezien, zeker niet op een brommer of scooter. En volgens mij is het ook niet toegestaan, zonder zitje, al ik het dan nog niet over de veiligheid heb?

    Maria

  • Mariët

    Ja daar heb ik eigenlijk niet zo bij nagedacht, stom van me.

    Wij hebben eigenlijk nooit zoveel van het openbaar vervoer gebruik gemaakt, wel van taxi's (maar dat was bijv. van Petra naar Molyvos) en een jeep gehuurd dus ik hoop dat iemand anders nog wat tips voor je heeft.

    Succes.

  • François

    Beste Maria

    Een klein beetje kan ik u helpen. Ons verblijf is in de buurt van Kalloni (zie http://users.pandora.be/ariana) en daarom hebben wij het uurrooster van de autobussen die Kalloni aandoen.

    Autobus: Kalloni – Mythilini: 7.30 11.30 13.30

    Mythilini – Kalloni: 9 11 13.15 15.30

    Kalloni – Molivos: 10 12 14 16.30

    Molivos – Kalloni: 7 11 13

    Sommigen rijden (op verzoek) door van Molivos naar Petra.

    Er rijden ook dagelijks bussen door naar Parakila en Erossos.

    Vanuit Mythilini geraak je bijna overal, ook tot Agiassos, Polychnitos,…

    Probleem is vaak dat je soms niet lang ter plaatse kan blijven als je diezelfde dag nog terug naar Petra wil.

    Een andere mogelijkheid is ter plekke inschrijven in een eilandtoer met de bus. Het zou ons niet echt liggen, maar ik vermeld het maar.

    Dat is een van de redenen waarom wij voor de buurt van Skala Kalloni opteerden. In deze vlakte kan je eindeloos fietsen. En een duwtje meer kan u toch tot in de naburige bergdorpjes brengen of belonen met een zalig strand voor u alleen.

    En na enkele dagen zal u zeker iemand treffen die taxi wil rijden voor jullie als u wat grotere afstanden, bv naar het versteende woud, wil afleggen.

    Tot verdere info bereid

    Francois

  • Aja

    Hallo,

    Wij gaan al jaren naar Griekenland op vakantie (Dit jaar naar Lesbos, meivakantie)

    Wij hebben een zoontje van 5 jaar en huren altijd voor de hele vakantie fietsen.

    Wij hebben wel allebei een rijbewijs maar vinden het leuk om de omgeving rond te toeren. En op de fiets kom je op de gekste plekken en verder dan je denkt. Ons zoontje zit in een zitje achterop want die laten we niet zelf fietsen.

    Ook om een strandje wat wat verder weg te bezoeken is het makkelijk want in de warmte lopen met kind is niet altijd ideaal.

    (Als je bij aankomst gelijk voor de hele vakantie fietsen huurt kost dat in verhouding veel minder dan losse dagen.)

    En als we iets willen zien wat op de fiets niet te doen is huren we niet altijd een auto maar nemen we gewoon de bus. Vindt ons zoontje altijd geweldig.

    Groetjes Aja

    (P.s wij zijn wel erg sportief want wij fietsen hier ook veel, dus voor een klein bergje en een heuvelachtig landschap deinsen we niet terug)

  • Maria

    Bedankt Francois, voor het busschema.

    Betekend het dat je vanaf Petra overal kan komen zolang je maar via Mytilini reist?

    Ja, en dat kost veel tijd, en kunnen we niet altijd in een dag op en neer.

    Misschien moeten we ook af en toe maar een kamer onderweg boeken, voor een nachtje( als dat lukt in juli?)

    En Aja, de fiets optie, is dat wel haalbaar in de zomer ( plus 30 gr.)?

    Maar op zich vind ik fietsen heerlijk, en voor de nabije omgeving wel goed te doen, lijkt me. Zijn er in Petra wel fietsen te huur? En is de omgeving van Petra erg berg/heuvelachtig?

    groet Maria

  • Nikos

    Maria,

    In de zomer periode rijdt er een bus (die ze ook wel beach bus noemen) vanaf

    Anaxos, via Petra en dan verder naar Molyvos en Eftalou. Deze bus rijdt zeker een paar keer per dag vise versa. We dachten 3 keer ‘s-morgens en 3 keer ’s-middags. Juiste tijden weet ik niet omdat we zelf bijna geen gebruik maken van deze bus maar altijd een motor of auto huren.

    Vorig jaar hebben (het 10e jaar dat we er waren) ook weer eens geboekt voor een excursie. Dit was met een minibus en heel leuk.

    Geboekt via de hostess van sudtours.

    De chauffeur was Stratos en hij woont samen met een hollandse dame waarvan me de naam op dit moment even is ontschoten.

    Deze minibus tour gaat dus met maximaal 8 gasten. Na 10 jaar kwamen we toch weer op plekken die we nog niet konden of er niet aan gedacht hadden dat je er “makkelijk” naar toe kon rijden (de top van de Olympos bijvoorbeeld) en met de uitleg van Stratos erbij helemaal top.

    Nikos

  • Francois

    Beste Maria

    Op de kaart van Lesvos hebt u wel gemerkt dat Petra in het noorden ligt. Het landschap is langs die kant bergachtiger. Petra-Kalloni bv is met de fiets niet te doen omwille van de hellingen. Deze weg ligt dan nog tussen 2 bergketens (Lepétimnos en Fourtouna). De kustweg van Petra via Molivos en Efthalou naar Skala Sikamias is wel vlak. Ook in de andere richting (Anaxos) kan u 5.3 km tot Skoutaros zonder veel problemen. Verder door wordt het een uitdaging.

    Fietsen huren: geen probleem.

    Misschien is het interessanter, als u dit jaar Petra als standplaats zou nemen, de streek daar te verkennen. Bij een volgende gelegenheid een andere uitvalbasis kiezen en daar dan rondtrekken.

    Zelfs in juli kan u ter plekke wel een kamer bij particulieren of in een hotel vinden zonder vooraf te reserveren.

    Alleen kan het tijdens de zomer snikheet zijn. Vanaf 13 u. zijn er dan ook maar alleen onwetende toeristen buiten te zien. De siesta tot 15 u. respecteren is een waarborg voor een gezonde vakantie!

    Succes

    Francois

  • Maria

    Klinkt heel leuk Nikos, zo'n excursie met de minibus van Stratos! Tenminste niet zo massaal als een touringcar. Goede tip, bedankt.

    Fietsen zullen we zeker niet in de midddag doen, we zijn trouwe Griekenlandgangers, en we houden smiddags altijd een siesta, om de hitte te ontlopen, heerlijk toch!

    groet, Maria