lesbos

  • Aja

    Hallo,

    Wij hebben een optie op een vakantie genomen voor de mei vakantie naar Lesbos

    (Petra /app. Stella) Voorheen gingen wij altijd vanaf half juni naar kleinere eilandjes.

    (vorig jaar Thassos) Nu heb wat vraagjes.

    Is het hier erg toeristisch ?

    Wat is de temperatuur?

    Is alles open, tavernes e.d.?

    Is Petra een leuk plaatsje met een kind van 5. (Strand??)

    Kan je hier goed fietsen?

    Nu moet ik er bij zeggen dat we niet van dat erge toeristische houden.

    Wie helpt, groetjes Aja

  • Alfa beer

    Hoi Aja, Lesbos ben ik nog maar 1 keertje geweest, afgelopen september. Wij zaten in de buurt van Petra. Het eiland is niet zo toeristisch tenminste niet zo als Rhodos en zeker niet zo als Kreta. Het wordt meer bezocht door mensen die van rust houden. Er wordt veel gewandeld en gefietst! Petra heeft een behoorlijk strand en zeker voor kinderen een leuke plaats. Maar houdt kinderen in zee altijd in de gaten, maar dat hoef ik natuurlijk niet te zeggen. In september was de temperatuur nog behoorlijk hoog, in mei weet ik dat niet. Maar er zullen zeker mensen antwoord op je vraag weten die meer ervaring hebben met het eiland. Ga in iedergeval naar Molyvos toe, dat is ongeveer zes km. bij Petra vandaan en is een reuze gezellig oud havenplaatsje(stadje) met zeer veel restaurants en terrassen.

    Groeten, Leo.

  • François

    hoi Aja

    eigenlijk had ik meerdere reacties op je vragen verwacht. Daarom heb ik steeds gewacht, de eer aan de anderen. Dan toch maar een korte reactie van ons. Pb lezers van griekenland.prikbord kennen zo stilaan onze site wel: users.pandora.be/ariana Hier kan je alvast wat info vinden. Je hebt een prima periode uitgekozen. Het weer is natuurlijkonvoorspelbaar, maar voorspelbaarder dan in onze contreiën. 1 mei is voor de inwoners de start van een 1/2 jaar zeezwemmen. Maar vooral de natuur is in volle glorie (zoals bij ons); Lesvos is gekend omwille van ‘birdwatching’, en zelfs als je niet geinteresseerd bent in urenlang vogeltjes volgen, er zullen zowiezo exotische exemplaren in je omgeving zijn. Tenminste als je de stadjes verlaat.

    De strandstoelen verdwijnen rond 1 november, althans in Skala Kalloni. Voor je kind is dit strand, zoals vele Nederlanders weten-volgens de hotelbezetting, veel interessanter dan de keitjes (=Petra, rots) aan de toerristische Molivos-Petra zijde.

    Je moet beslist deze trip doen in mei. Autobus of taxi. Ter plekke kan een scooter,maar met het kind van Petra de bergen over naar Kalloni raad ik niet aan.

    Succes

  • Jan N

    Mei is mijn favoriete periode. Het eiland is pracht groen en in bloei. Het toch al niet massale toerisme is dan nog helemaal rustig.

    Onze dochter van 4 vond het strand en de zee bij Petra prima. Als je wat van de omgeving wilt zien zou ik zeker met een kind een auto huren. Kost ongeveer tussen de Eur 22-25 p.d..

    Gr. Jan

  • Aja

    Bedankt allemaal,

    Gelukkig allemaal enthousiaste mensen! We vinden het fijn dat het niet zo druk is in die tijd maar gelukkig niet uitgestorven. Verder is het leuk om te horen dat het een groen en mooi eiland is(zeker in mei begrijp ik)

    Dus, we gaan ! De optie heb ik omgezet in een definitieve boeking dus nog even koukleunen deze winter en dan weer heerlijk genieten.

    Wij zijn sportieve fietsers en huren altijd op de kleine eilandjes fietsen. Weten jullie soms of het erg bergachtig is? In de praktijk is het toch anders dan uit reisgidsen enzo. (Vaak zijn er strandwegen langs de kust zodat je geen bergen over hoeft)

    Andere tips zijn ook nog welkom hoor!

    Groetjes, Aja

  • NIkos

    Hoi Aja,

    Even een reactie van mijn kant vwb het fietsen. Als je in Petra zit zal alleen Anaxos te bereiken zijn zonder dat je echt een flinke heuvel over moet fietsen.

    Het klimmetje wat je daar moet doen is eigenlijk voor een geoefende fietser wel te doen. Ook zien we wel mensen fietsen van Petra naar Molyvos, maar ook zien we veel mensen tijdens de eerste klim vanuit Petra richting Molyvos toch even afstappen. Wat fietsen betreft had de omgeving van Kaloni wat meer mogelijkheden gehad.

    Groeten Nikos

  • J Meijer

    Lesbos is een geweldig eiland, er valt heel veel te zien en te doen! Het is nog heel gemoedelijk en absoluut niet toeristisch. Juist de meivakantie is een mooie periode om te gaan omdat alles dan heel mooi in bloei staat. Hou rekening met verschillende temperaturen, de avonden kunnen wat fris zijn.

    Tavernes zijn open, er zijn in Petra en Molyvos een aantal tavernes die ook 's winters open zijn, maar de meeste tavernes gaan voor het Griekse Pasen al open.

    Appartementen Stella zijn trouwens erg leuk, ligt heel centraal en toch rustig, op loopafstand van allerlei leuke tavernes.

    Wat fietsen betreft, Petra is vrij vlak, naar Molyvos toe is het een flinke klim omhoog dus dat is misschien minder geschikt voor kinderen.

    Heel veel plezier alvast!

  • Mark1

    Beste Aja,

    Ik kom nu al voor de zoveelste keer op Lesbos, en altijd in mei!. Lekkere temperaturen, hoewel het wel eens frisjes kan zijn in de avond. Lekker rustig, alle tavernes voor jezelf en er hangt zeker een heel relaxt sfeertje op dit fantastische eiland. Alles is behoorlijk relaxt, het echte Griekse leven kan je hier nog snel leren ontdekken!

    Aangezien het eiland behoorlijk bergachtig is hoop ik dat jullie flink wat conditie hebben. Het stuk tussen Molivos en Petra zal nog redelijk te doen zijn, maar het hele eiland is eigenlijk (op de baai van Kalloni na) heel bergachtig (vooral het stuk tussen Petra en Kalloni in.

    Maar laat je niet uit het veld slaan, huur gewoon in de baai van Kalloni een goed stel fietsen en je houdt het daar dagen uit! Een taxi of de busje brengt je zo er heen!

    Maar als je lekker fanatiek bent dan kan je echt je hart hier ophalen, want de natuur is heel mooi, fabelachtig mooi zelfs.

    Olympia organiseert zelfs fietsvakanties op dit eiland, dus misschien hebben zij wel tips of leuke routes.

    Ik hoop dat jullie een fijne vakantie gaan krijgen, en wie weet tot in mei!

    Mark